fredag 12 februari 2010

3 arter på 15-20 minuter

Tillslut en solig dag i februari så lyckades jag sänka ner pirkarna i Umeå vatten.

-5 grader i luften, solen skiner, inte en själ på isen.
Idyll!

Jag hoppar i min grymt sexiga flytoverall, på med kängorna, ryggsäcken fast på ryggen och isborren i hand går jag ner mot Lundåkerns vatten.
Ser att det finns spår av andra pimpel fiskare på isen så det borde va lugnt tänkte jag och stegade ut på isen. Lugna puckar.
En 50 meter ut hittar jag min plats i solen. Slår mig ner, fäller ut pallstolen och börjar sedan borra.
3 decimeter tjock is ungefär och kan andas ut en aning. Ingen fara på taket, eller isen iaf :p.

Maggoten krälar sådär vackert på krokarna och så ner med reven i hålet. Ekolodet i samma hål
och efter bara en 10 minuter börjar det pipa till en aning. Spännande spännande. Längst ner vid botten glider det förbi ett stim, fram och tillbaka.

Sen börjar det roliga. Rycker till i spöet lite, en gång till, och så ännu en gång och smack så satt den.
Vevar frenetiskt upp, men ingen större tyngd som stretar emot där nere, och vips så va årets första abborre fångad. En gigantisk bjässe på tja.. säkert 800 gram, kanske rentutav 900 ha ha.
Inte stor men vad är det folket säger:"Storleken har ingen betydelse" (har någon sagt en gång)

Sen under en timmes tid så nappar det non stopp, hela tiden och några fiskar landas.
NU kommer det roliga: En mört, en braxen och en abborre på mindre än 15 minuter. Har aldrig hänt mig förr så olika arter på så kort tid. Och för övrigt min första mört någonsin. En rekordvikt på kanske 500gram nånting. fruktansvärt stor haha

nä nä. nu jobba lite. Sen ladda för tacos ikväll och förhoppningsvis fiske imorrn.

Ses och hörs och förhoppningsvis kommer lite bilder då också. over and out folks

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar